Po co nam blog firmowy?

Blog firmowy jest coraz częściej wykorzystaną formą promocji w Internecie. Jest to doskonały sposób na promowanie produktów oraz usług. Jest to poniekąd kanał komunikacyjny pomiędzy firmą, a klientem. Blog firmowy potrafi w szybki sposób „ocieplić” wizerunek przedsiębiorstwa. Gdy blog firmowy będzie prowadzony w odpowiedni sposób może zdobyć sympatię w oczach odbiorcy. W takich relacjach najlepszym sposobem jest prowadzenie bloga w oparciu o prosty i potoczny język oraz odpowiadanie na komentarze, by klient poczuł się doceniony. Jednak zacieśnione relacje między firmą, a klientem to nie wszystko – blog firmowy pozwala nam na większą sprzedaż. Dzięki przedstawieniu na blogu użyteczności naszych produktów i usług opisanych w czytelny sposób będzie łatwiej namówić klienta na jego zakup. Możemy opisywać nasze produkty w jak najlepszym świetle i przekazywać informacje o nowościach.

Jakie korzyści daje blog firmowy?

Prowadzenie bloga firmowego może mieć szereg korzyści dla firm. Dzięki niemu firma może pokazać „ludzką twarz” i pokazać inne oblicze – nie tylko nastawione na sprzedaż. Budowanie autorytetu i reputacji to z pewnością jedna z wielu zalet bloga firmowego. W dzisiejszych czasach bardzo ważne jest zaistnienie w Internecie – musisz być na czasie. Ponadto blog firmowy zwiększa szanse na pojawienie się w wynikach wyszukiwania. W łatwy sposób umożliwia proces przemiany odbiorcy wpisu w potencjalnego klienta.

Jakie blogi firmowe są warte uwagi?

Przed założeniem bloga firmowego warto zainspirować się innymi. Oto trzy blogi firmowe, które zasługują na pochwały i można śmiało się na nich wzorować:

Jest przykładem bloga na wysokim poziomie. Zarówno tekst, który w wielu momentach jest żartobliwy, jak i zdjęcia, które są bardzo dobrej jakości. Na stronie dostępna jest duża ilość multimediów – od przepisów kulinarnych, po porady, aż do trików kulinarnych. Przy opisie przepisów kulinarnych często podawane są produkty Lidla – jednak przedstawione jest to w subtelny sposób. Przepisy są podzielone na różne kategorie: typ dnia, na specjalne okazje, kuchnie świata, przepisy specjalne oraz szybkie i łatwe. Zdjęcia na stronie wyglądają bardzo dobrze – są wyraźne, przedstawiają potrawę w jak najlepszym świetle oraz występują krótkie filmiki co wzbogacana stronę.

Kuchnia Lidla, jako przykład bloga firmowego

Kuchnia Lidla, jako blog firmowy

Jest to blog na który na pewno znajdziemy wiele inspiracji. Ciekawe teksty i praktyczne porady zachęcają odbiorców do komentowania. Pod każdym zdjęciem mamy opis użytych produktów – pozwoli nam to szybko i łatwo znaleźć je w sklepie. Zdjęcia są nasycone kolorami i zachęcają do dalszej wycieczki po blogu. Jest to strona dla osoby w każdym wieku, nawet dzieci znajdą coś dla siebie. Ostatnio pojawił się post o stworzeniu własnego planu zajęć w oparciu o przybory dostępne na stronie Ikei.

Ikea, jako blog firmowy

Ikea, jako blog firmowy

Axa Direct, czyli obszar bankowości, stworzył niebanalnego bloga o informacjach związanych z twoim samochodem czy ubezpieczeniach. Znajdziemy tam również tematy związane z ekojazdą, rozrywką czy bezpieczeństwem. Nie zabraknie również miejsca na aktualności. Blog firmowy Axa Direct zamieszcza wiele porad i porównuje firmy, np. gdzie i ile zapłacimy za OC za daną markę samochodu. Są to przydatne informacje dzięki, którym możemy dokonać porównania cen i wybrać najlepszą opcję dla nas. Każdy wpis charakteryzuje się dużą przejrzystością. Występuję wiele wykresów, zestawień i obrazków co sprawia, że post jest łatwy do zrozumienia dla odbiorcy.

Axa Direct, jako blog firmowy

Axa Direct, jako blog firmowy

 

 Od czego zacząć, czyli jak prowadzić blog firmowy?

Określ swój cel i odbiorców

Po pierwsze musisz określić cel, po co to robisz. Czy blog ma być nastawiony na sprzedaż czy może ma być źródłem informacji o zmianach w produktach, poradach lub wykorzystaniu ich w praktyce. Jak już cel będziesz miał określony warto zadbać o to do jakich odbiorców kierujesz swoje słowa. Musisz przyjrzeć się swoim aktualnym klientom i zamówieniom, które ostatnio robili. Zrób listę ich profili – gdzie mieszkają, jaką mają płeć, ile mają lat, czym się zajmują. Będzie to potrzebne by stworzyć grupę docelową, czyli klientów, którzy twojej firmie mają zapewnić największe zyski.

Znajdź swoje miejsce

Gdy już wiesz po co piszesz i dla kogo to teraz musisz wybrać miejsce w sieci gdzie będziesz umieszczał wpisy. Możesz wybrać, np.:

  • WordPress,
  • Blogger,
  • Tumblr.

Musisz zarejestrować się na stronie i wybrać odpowiedni szablon. W wyborze może pomóc ci nasz wcześniejszy wpis. Są tam omówione 3 najlepsze platformy blogowe i opis na na zwrócić uwagę przy doborze platformy. Najważniejsze – musisz nazwać stronę internetową w taki sposób, by była łatwa do zapamiętania i wymówienia przez odbiorcę.

Strategia i plan działania

Czas najwyższy ustalić jakąś strategię. Musisz zaplanować czy to będą, np. wpisy cotygodniowe czy może dodawane „co jakiś czas”. Jednak pamiętać trzeba o jednej rzeczy – nie możemy dodawać wpisów raz na pół roku, bardzo ważna jest systematyczność. Zbyt duże odstępy czasu w dodawaniu wpisów będą powodowały brak autentyczności oraz to, że odbiorca zapomni o istnieniu tego bloga, a tego nie chcemy, prawda?

Jak dodać wpis na blog firmowy?

Jak wybrać temat?

Po pierwsze – wybrać temat na który będziemy pisać. Na początku zaleca się stworzenie tytułu roboczego. Wraz z nim należy określić  słowa kluczowe. Do tego z pomocą przyjdzie nam Google AdWords i jego funkcja: planer słów kluczowych. Dzięki niemu będziemy mogli w łatwy sposób stworzyć główne tytuły i podtytuły. Użyj słów kluczowych w każdym tytule i podtytule. Ten zabieg pozwoli na zaistnienie naszego wpisu w wyszukiwarce. Stworzone przez nas punkty to szkic, który pomoże nam w szybszym czasie napisać wpis na bloga firmowego.

Planer słów kluczowych, jako pomoc w tworzeniu blog firmowy

Dzięki planerowi słów kluczowych stworzenie tytułu, który będzie mógł zaistnieć w wyszukiwarce nie będzie aż takie trudne. W wyniku wyszukiwania słów: marketing internetowy, liczba osób wpisująca taką frazę w wyszukiwarkę Google wynosi od  1 tys. do 10 tys. Tak samo jest w przypadku wyszukiwania fraz: reklama w internecie i reklama internetowa. Osoby, które wpisują w wyszukiwarkę frazę: marketing w sieci jest ich niewiele, bo od 100 do 1000 osób.

Najważniejsze zasady pozycjonowania, które pomogą w zaistnieniu w sieci:

Jakie są najważniejsze zasady pozycjonowania?

  • wyodrębnienie słów kluczowych i użycie ich w tytule i w podtytułach wpisu,
  • stworzyć tytuł z słów kluczowych pamiętając o tym, że nie może być zbyt długi – maksymalnie 70 słów,
  • umieszczone przez ciebie zdjęcie powinno być opisane słowami kluczowymi,
  • tekst twojego wpisu powinien mieć więcej niż 300 słów,
  • słowa kluczowe powinny przewinąć się w treści całego postu przynajmniej 2 bądź 3 razy,
  • jeśli post, który piszesz ma nawiązanie do któreś z twoich wcześniejszych wpisów – podlinkuj go, zwiększy to liczbę odsłon twojego bloga,
  • udostępniać wpis na wszelkich możliwych kontach w mediach społecznościowych, na forach internetowych czy portalach branżowych z możliwością płatnych publikacji.

Pozycjonowanie na blog firmowy

W tym wypadku naszą frazą kluczową jest: blog firmowy. Znajduję się on w tytule jak i w opisie. Pozwoli to na zaistnienie naszego wpisu w wyszukiwarkach.

Skąd pobierać obrazki na bloga firmowego?

Oczywiście to nie koniec – zostały jeszcze obrazki. Należy wybrać program z którego będziemy pobierać obrazki. Na ten moment mamy wiele dostępnym stron internetowych, które dają nam możliwość bezpłatnego pobierania obrazków, a są nimi np:

Są również serwisy częściowo płatne, takie jak:

Oraz serwisy płatne:

Trzeba pamiętać, że zdjęcie nie może być zbyt duże, ponieważ długo będzie się ładować na stronie. Przed dodaniem zdjęcia do wpisu zmniejsz jego rozmiar. Najlepszą zasadą jest, by szerokość zdjęcia miała 1024 piksele. Ponadto zdjęcia muszą być wyraziste i przyciągać uwagę odbiorcy. Oczywiste jest, że obrazki muszą być tematycznie związane z naszym wpisem.

Jak wypromować blog firmowy?

Media społecznościowe

Poprzez media społecznościowe bardzo szybko można dotrzeć do potencjalnego odbiorcy. Jeśli tworzysz bloga o ogrodnictwie to dołącz do grupy na Facebooku, która pasjonuje się w tej dziedzinie i dziel się swoimi postami. Angażuj się w dyskusje i pisz komentarze – w ten sposób możesz być zauważony i zapamiętany. Możesz również wykupić płatną reklamę na Facebooku. Dzięki niej określasz kim ma być twój odbiorca – jaki ma mieć wiek, gdzie mieszkać. Potem po prostu ustawiasz tekst reklamy i prowadzisz promocje swoich postów dla wybranych czytelników.

Newsletter

Czym jest newsletter? Służy do stałej komunikacji z potencjalnym klientem. Jego zadaniem jest informowanie o nowościach, ofertach, zmianach firmy – odbiorca musi wiedzieć co na bieżąco zmienia się w firmie. Powinien posiadać jeden określony, czytelny i stały wygląda szablonu. Trzeba strategicznie myśleć, kiedy wysyłać newsletter – czy ma być wysyłany codziennie czy np. co dwa tygodnie. Musi zawierać dodatkową treść, która zainteresuje czytelnika, np. rabaty, poradniki czy informacje o wyprzedażach.

Według GetResponse, największą poczytnością cieszą się newslettery wysłane pomiędzy godziną 21 i 22 (wskaźnik otwarć to 36,2%), zaś najmniejszą te wysłane w godzinach porannych, pomiędzy 6 i 12.

Pozycjonowanie i reklama w Google

Promowanie firm w obrębie marketingu internetowego to nie tylko linki sponsorowane. Dochodzi do tego również pozycjonowanie stron. Jak mniej więcej przedstawiają się ceny tych usług?

Możemy wykupić pozycjonowanie. W naszej firmie dostępne są takie usługi jak:

  • pozycjonowanie,
  • wpisy w katalogach,
  • mapy Google,
  • aktualizowanie treści strony,
  • aktualizacja Facebook,
  • monitoring internetowy,
  • statystyki odwiedzin,
  • monitoring prędkości strony,
  • monitoring wirusowy,
  • monitoring funkcjonowanie strony,
  • content marketing,
  • publikacja tekstów,
  • tworzenie treści na stronie,
  • linki sponsorowane w Google,
  • reklama Zakupy Google,
  • obsługa Ceneo,
  • reklamy graficzne,
  • remarketing,
  • prowadzanie Facebook,
  • administracja strony.

Jeśli ktoś jest zainteresowany ofertą odsyłam do cennika, który znajduję się na naszej stronie.

Dlaczego warto wykupić usługę w Google AdWords?

  • przyciągnie więcej klientów – Google AdWords pomoże zwiększyć sprzedaż online lub by klienci do Ciebie dzwonili, a także wracali na twoją stronę,
  • reklamować się może globalnie i lokalnie – możesz kierować swoje oferty do klientów z wybranych miast, regionów, krajów lub w określonej odległości od twojej firmy,
  • wiadomość do właściwych klientów o odpowiednim czasie – klienci bez problemu znajdą twoją firmę w Google dokładnie w tym momencie gdy znają to czego szukali, a ty właśnie to oferujesz,
  • możesz zacząć od dowolnego budżetu – inwestycje zależą tylko od Ciebie,
  • rejestracja w programie Google AdWords jest bezpłatna,
  • płacisz tylko wtedy gdy twoja reklama działa, czyli jak ktoś wejdzie na twoją stronę przez reklamę lub zadzwoni do Ciebie.

Jak sprawdzać efekty i mierzyć popularność bloga firmowego?

To, że przykładamy się co swojej pracy to jedna, a drugie to niestety statystyki. Trzeba sprawdzać osiągane efekty – w tym pomoże nam Google Analytics. Jakie informacje są przydatne?

  • sprawdzanie liczy odwiedzin na bloga,
  • sprawdzenie jak trafili do nas czytelnicy – czy poprzez wyszukiwarkę, a może odesłanie z innej strony czy może wpisując bezpośrednio link bloga do przeglądarki,
  • z jakiego regionu, kraju, miejscowości mamy najwięcej odbiorców,
  • jak długo byli na naszej stronie,
  • jaki był współczynnik odrzuceń,
  • które post to te najpopularniejsze,
  • na jakich urządzeniach przeglądana jest stron – czy jest to komputer stacjonarny czy może smart fon,
  • jakie strony obecnie przeglądają,
  • na jakie strony najczęściej natrafiają użytkownicy wchodzący z wyników wyszukiwania.

Wykorzystanie Google Analytics w promocji bloga firmowego

Wykorzystanie Google Analytics w promocji bloga firmowego

Zrzuty ekranu to nic innego jak dane z Google Analytics, które pozwolą nam dowiedzieć się jak ktoś trafił na naszą stronę. Są to podstawowe kanały, które dzielą się na:

  1. Organic Search – są to wejścia z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Są to wszystkie wejścia na naszą stronę ze stron wyników wyszukiwania przeróżnych wyszukiwarek internetowych.
  2. Direct – wejścia bezpośrednie na stronę. Następują one wtedy kiedy użytkownik wpiszę adres w wyszukiwarkę ręcznie lub ma stronę w zakładce.
  3. Social – wejścia z różnych platform na naszą stronę, np. Facebook, Google +.
  4. Referral – wejście na stronę z innej strony. Następuje gdy użytkownik będąc na innej stronie kliknął w link, który przekierował go na nasz stronę.

Czy prowadzić bloga wewnątrz firmy czy zlecić to agencji reklamowej?

Czy agencja marketingowa zrobi to lepiej? Na pewno od strony wizualnej i marketingowej. Trzeba pamiętać, że to ludzie wewnątrz firmy mają potrzebną wiedzę, żeby napisać na dany temat. Problem jest w tym, że ci ludzie mają widzę, ale nie posiadają umiejętności zachęcenia innych do kupna. Wpisy mają poniekąd dotyczyć trudnych tematów, ale napisane muszą być w prosty sposób – co często nie jest łatwe. Dlatego ważna jest współpraca między firmą zlecającą wpis, a agencją marketingową. Ludzie pracujący w agencjach to nie są specjaliści z każdej dziedziny, ale potrafią w przystępny i łatwy sposób przekazać treść, a to na blogu jest najważniejsze. Post na być dla czytelników, więc nie musi być naszpikowany specjalistycznym słownictwem, którego 75% nie zrozumie. Czy warto postawić na agencję marketingową? Myślę, że promowanie spokojnie możemy oddać w ręce agencji, a sami zająć się sprzedażą towarów lub usług.

 

Na zakończenie warto podkreślić, że blog firmowy to nie aż tak prosta sprawa. Pisanie na każdy możliwy temat nie zawsze przyniesie oczekiwane efekty. Trzeba analizować kluczowe słowa, by nasz wpis był możliwy do znalezienia. Tekst musi wyjaśniać problem, ale w przystępny dla odbiory sposób. Zanim założymy bloga firmowego czeka na nas sporo wyzwań, np. jaką nazwę wybrać by była łatwa do zapamiętania. Potem wybrać witrynę i szereg innych rzeczy. Gdy na głowie masz pracowników, sprzedaż produktów lub usług to promowanie swojej firmy zostaw agencji marketingowej. Czy ktoś z Was prowadzi blog firmowego? Jeśli tak, to pytanie do Was – robicie to samodzielnie czy zleciliście to agencji marketingowej?

Blog firmowy – reklama w Google czy stracony czas?
5 (100%) Wszystkich głosów 3
2017-09-22T15:54:10+00:00

Jeden Komentarz

  1. Rafał Śliwiok 24/09/2017 at 21:44 - Odpowiedz

    Brakuje tylko na końcu; bez zaangażowania i czasu nawet nie zakładaj bloga 🙂

Zostaw komentarz