Jak wybrać firmę do pozycjonowania?

//Jak wybrać firmę do pozycjonowania?

6 sposobów, które warto wykorzystać przed podpisaniem umowy o pozycjonowanie oraz inne usługi marketingu internetowego.

Jak w każdej innej branży, tak również w branży usług internetowych pojawiają się firmy wykorzystujące niewiedzę klientów. Zobacz na co warto zwrócić uwagę, aby nie wpakować się w niekorzystną współpracę.

Pozycjonowanie jak z bajki

Początek jest zwykle podobny do tych znanych z innych dziedzin życia.

Pewnego dnia pojawia się oferta, która wydaje się być perfekcyjna. Przedstawiona w różowych barwach, pozbawiona wad i ciemnych stron. Doskonałe warunki współpracy, wizja zniewalających efektów i profesjonalista mający odpowiedź na każde pytanie i wątpliwość. Choć już i tak sama oferta jest tak urzekająca, że nawet wątpliwości się nie pojawiają. Propozycję otacza doskonale skonstruowana oraz dopracowana w każdym szczególe oprawa – idealna kraina, która zaprowadzi firmę do biznesowego raju obfitości. I jak tu się nie skusić. Tym bardziej, że mowa o usługach, które w dużej mierze są zupełnie obce dla usługobiorców.

Fakty przedstawione przez usługodawców wydają się jasno określać usługi, ceny i warunki współpracy. Zatem pozostaje podpisać umowę. I tu czar pryska…

Ale jak to możliwe, przecież współpraca miała być taka korzystna?

Co może pójść źle?

Wystarczy precyzyjnie dopracowana przez prawników umowa, by zostać z niczym. Co mniej więcej znaczy, że: Ty musisz płacić, a usługodawca nie musi świadczyć usług lub efektów tych usług nigdy nie zobaczysz. Co najgorsze rozwiązanie takiej umowy wiąże się ze znacznymi stratami. To najczarniejsza wizja, jednak całkiem realna, jeśli w porę nie sprawdzisz firmy, z którą chcesz podpisać umowę.

Jak sprawdzić firmę do pozycjonowania?

1. Strona internetowa

Nie sugeruj się samym wyglądem strony internetowej. W końcu to żaden problem dla profesjonalistów stworzyć perfekcyjną witrynę. Duża ilość informacji, linki do znanych serwisów zewnętrznych, portalów informacyjnych, blogów tematycznych, referencje – to wszystko da się załatwić.

2. Dane firmy

Sprawdź dane firmy, zobacz czy są zgodne z rzeczywistością. Zlokalizuj na mapie, sprawdź w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

3. Opinie

Poszukaj informacji o firmie w internecie. Wpisz w wyszukiwarkę nazwę firmy i prześledź kilka stron wyników wyszukiwania. Zwróć uwagę na opinie, zobacz w jakich miejscach pojawiają się informacje, na jakich stronach internetowych, portalach, katalogach.

4. Historia działalności

Dowiedz się jak długo firma działa. Kiedy powstała, kto jest właścicielem, kto w niej pracuje, kto w niej pracował. Czy wszystko jest spójne i nie ma żadnych nieścisłości.

5. Zostań detektywem

Masz już dane firmy, adres, numer telefonu, adres mailowy, może kilka nazwisk. Wpisz w wyszukiwarce poszczególne informacje i ich różne zestawienia (nazwisko, miasto, adres, nr tel.). Prześledź wyniki i strony, zobacz czy pod tym samym adresem nie występowała wcześniej inna firma, czy numer telefonu nie jest związany z innymi ogłoszeniami i firmami.

6. Zapytaj

Skorzystaj z tematycznych  grup na Facebooku (np. SEO/SEM Polska), forów internetowych (np. www.forum.optymalizacja.com) – zapytaj innych co sądzą o firmie, czy korzystali z jej usług i czy o niej słyszeli.

 

Zebrane informacje pomogą uwiarygodnić firmę pozycjonerską lub znaleźć informacje o jej nieuczciwej działalności.

Bądź równie czujny, jeśli już korzystasz z usług pozycjonowania, a nagle pojawia się firma, która obecną przedstawia w „czarnych barwach”. Bądź czujny na szerzące się nieuczciwe praktyki, które mają służyć przejęciu klienta. Sposobów na wyłudzenia,  jest wiele.

Im więcej czasu poświęcisz na sprawdzenie firmy, tym większe masz szanse na uniknięcie rozczarowania, niepotrzebne koszty i nerwowe sytuacje w przyszłości. Nie daj się zaślepić niskiej cenie – sprawdź w co się pakujesz.

 

Jak wybrać firmę do pozycjonowania?
4.9 (98%) Wszystkich głosów 10
2019-02-01T18:06:35+00:00

11 komentarzy

  1. Michał 08/03/2017 at 19:33 - Odpowiedz

    Często właściciel firmy posiada profil na Linkedin lub GoldenLine i można prześledzić np. w jakich firmach pracował – dla bardziej dociekliwych nawet zadzwonić do tych firm i coś więcej się dowiedzieć.

  2. Komentujący 09/03/2017 at 08:30 - Odpowiedz

    Niestety naciągaczy w tej – jak i w każdej – branży jest wielu i zgodnie z uwagami Beaty, przed podpisaniem umowy należy zachować odpowiedni dystans oraz być odpornym na wszystkie chwyty marketingowe.

    Warto jeszcze zwrócić uwagę na to, aby przed finalnym złożeniem podpisu na umowie przekazać ją do sprawdzenia i wydania opinii przez niezależnego prawnika, który oceni jej całokształt, wypowie się na temat wszystkich zapisów i ew. kruczków oraz przekaże uwagi do wdrożenia, abyśmy nie wpakowali się na przysłowiową minę.

    Jednocześnie warto zapoznać się z referencjami umieszczonymi na stronie agencji lub o nie poprosić jeśli nie są udostępnione publicznie. W każdym liście referencyjnym znajdują się dane firmy, która go wystawiła i aby mieć pewność, że treść nie jest zmyślona czy „załatwiona” (na co zwrócono uwagę w artykule), warto nawiązać kontakt z daną firmą i poprosić o potwierdzenie czy – tak, jak napisali w liście referencyjnym – partner biznesowy, z którym chcemy podjąć współpracę jest rzetelny. Powodzenia!

  3. Rafał Dziurowicz 09/03/2017 at 14:17 - Odpowiedz

    Tak, właśnie tak, jedynie co to nie napisaliście jak wybrać usługi odpowiedzialnie w taki sposób aby wszystkie zawarte informacje w umowie nie okazały się potem przeciwko agencji czy klientowi, powiem szczerze, głównie na początku robiłem adwords i to nie tak że tylko firma może być nieuczciwa, kiedyś na początku zrobiłem optymalizacje, kasę dostałem, umowy nie podpisaliśmy bo zaufanie i wszystko na „gębę” po zoptymalizowaniu kampanii, konto odłączone i tyle go widziałem, lecz to nauczyło mnie żeby ustawień konta klientom po prostu nie dawać.

  4. Robert 09/03/2017 at 15:20 - Odpowiedz

    Dodałbym jeszcze informację o wyborze fraz do pozycjonowania. Bardzo często słychać o naciąganiu Klienta na frazy niegenerujące jakiegokolwiek ruchu na stronie Klienta.

  5. Agata 09/03/2017 at 16:04 - Odpowiedz

    Dobrym rozwiązaniem jest też porównanie ofert/umów kilku różnych firm. Wówczas coś może zwrócić naszą uwagę – będziemy mieli obraz kilku różnych propozycji. Chociaż to czasochłonne rozwiązanie. Z drugiej strony jeśli chodzi o opinie klientów w branży seo/sem trzeba patrzeć na nie trochę z przymrużeniem oka, bo często zdarza się, że klienci bardzo pochopnie wystawiają opinię, nie znając dokładnie całego procesu działania albo co gorsze, opinie wystawia konkurencja. Do wszystkich porad dołączyłabym po prostu jak największe douczenie się we własnym zakresie o usłudze którą planujemy zakupić.

  6. Paweł Sądaj 10/03/2017 at 10:54 - Odpowiedz

    Podejrzana powinna być też ilość gratisów albo długi okres testowy. Warto też zwrócić uwagę na sposób rozwiązania umowy i podejście firmy, jeśli chcemy coś wykreślić lub zmienić w umowie. Trzeba pamiętać, że firmy, które nie są do końca uczciwe stawiają przede wszystkim na działy handlowe i call center napędzający klientów. Najczęściej na ofertę takich firm dają się skusić osoby, które z marketingiem internetowym spotykają się po raz pierwszy, więc łatwiej jest im uwierzyć w obiecywane efekty. Dopiero potem, kiedy zaczną się trochę szkolić w temacie albo zlecają innej firmie audyt działań dowiadują się, że zostali oszukani. Problemem jest mała ilość szkoleń skierowanych do przedsiębiorców małych i średnich firm, a to z kolei przekłada się na niski poziom wiedzy.

  7. Rafał Śliwiok 12/03/2017 at 12:43 - Odpowiedz

    Pseudoamatorów jest dziś na pęczki, najlepiej brać sprawdzone firmy z polecenia 🙂

  8. krs 12/03/2017 at 23:43 - Odpowiedz

    Wlasciwie kazda firemka ktora bieze pieniedze za pozycje jest od razu do odstrzalu.Zadna powazna firma nie bedzie pracowala za free do czasu az frazy sensownie wejda w TOPy, takie rzeczy tylko u studentów i SWLowcow

  9. Jakub 01/05/2017 at 22:08 - Odpowiedz

    Małym firmom i osobom indywidualnym bardzo trudno dobrze ocenić ofertę agencji seo. Zresztą liczba samych agencji do wyboru jest zawrotna…

  10. Jakub 16/06/2017 at 18:24 - Odpowiedz

    nie trzeba być detektywem aby sprawdzić czy pozycjoner jest uczciwy, wystarczy zapytać o cenę pozycjonowania kilu mega trudnych fraz. Jak otrzymamy ofertę rozliczania za top10 to znaczy że mamy do czynienia albo z oszustem albo z magikiem:)

  11. Projektant stron 20/07/2017 at 00:37 - Odpowiedz

    Warto dopytać jaką strategię firma pozycjonująca stronę internetową zamierz obrać. Czego będzie dotyczyła optymalizacja, czy profil linków zostanie skorygowany itp. Oczywiście szczegółów nie usłyszymy przed podpisaniem umowy ale przynajmniej wyczujemy zaangażowanie (lub jego brak).

Zostaw komentarz