Link building, czyli linkowanie zewnętrzne to działania prowadzone w ramach pozycjonowania strony. Hiperłącze (link, odsyłacz) kieruję użytkownika z jednej strony na drugą. Strona, z której link prowadzi, poleca stronę, na którą kieruję. Działanie to stosuje się w celu poprawienia widoczności witryny w wynikach wyszukiwania Google.
Link- co to i jak jest zbudowany?
Link to tekst na witrynie, który po kliknięciu przenosi nas na inną stronę. Składa się on z kilku elementów:
- adresu strony docelowej;
- Anchor Textu (tekst, który widzimy, patrząc na link);
- określenia, czy strona ma się otworzyć w tym samym oknie, czy nowym.
Parametr rel w linku
Odsyłacz może zawierać dodatkowy parametr rel. Taki parametr wskazuje Google, jaka relacja łączy stronę, na której znajduje się link ze stroną, na którą kieruje.
Wyróżniamy kilka rodzai parametrów rel:
- rel=”sponsored”
Taki parametr wykorzystuje się do linków sponsorowanych, czyli płatnych linków występujących w formie reklamy. Wyszukiwarka Google takie linki na innej stronie uznaje za rekomendację. Taki parametr ma wady i zalety. Z jednej strony stosujemy się do zasad wyszukiwarki i jesteśmy niejako wobec niej uczciwi, z drugiej strony możemy stracić przez to lepszą pozycję rankingową.
- rel=”ugc”
UGC to skrót od User Generated Content. Ten rodzaj linków ma wskazywać treść generowaną przez użytkowników, a nie właściciela domeny. Są to linki naturalne. Zazwyczaj występują w komentarzach czy forach internetowych.
Takie parametry pomagają algorytmowi Google ocenić intencję oraz wartość linkowanej strony.
Typy linków
Gdy zaczniemy zapoznawać się z pojęciem link buildingu, warto dowiedzieć się o podstawowych rodzajach linków.
Typy linków:
- Link graficzny
Hiperłącze obejmujące osadzony na stronie plik graficzny. Poprzez klikniecie grafiki, jesteśmy kierowani na wskazany adres witryny. Anchor Text w takim przypadku to grafika.
- Link tekstowy
To hiperłącze zawierające wskazany na stronie fragment tekstu. Anchor Text to wyróżnione i klikalne wyrażenie.
Jest 5 podstawowych linków tekstowych:
- URL, czyli linki w postaci adresu URL;
- Brand, czyli linki brandowe np. Ikea;
- ZMA (Zero Match Anchor), czyli neutralne linki nawigujące np. źródło;
- EMA (Exact Match Anchor) np. najlepszy laptop;
- Mieszane/PMA (Partial Match Anchor) np. najlepsze laptopy to te z dobrym procesorem.
Proces powstawania linkowania zewnętrznego
Linkowanie zewnętrzne to proces, który może powstawać w sposób naturalny. Użytkownicy kierują do innych źródeł w swoich wpisach, gdy uznają, że dostarczą one korzyści. Takie korzyści to między innymi nowa wiedza, rozwiązanie problemu, czy po prostu rozrywka. Gdy strona nastawiona jest na zarobek bez chęci pomocy innym użytkownikom lub chce zaszkodzić innym użytkownikom, to wyszukiwarka Google nie pokaże takich domen wysoko w wynikach wyszukiwania.
Jak sprawić by było więcej linków zewnętrznych?
Linki zewnętrzne powstają, by prowadzić do wartościowych treści. Dużo stron oferuję tylko podstawowe informacje o swojej firmie, o swoich usługach. Zmniejszą w ten sposób swoje możliwości pojawiania się w wyszukiwaniach. Jeżeli strona taka zacznie oferować więcej treści czy sposobów na rozwiązanie problemów w swojej branży, wtedy powstanie więcej linków zewnętrznych prowadzących do niej.
Jak zbadać profil linków danej domeny?
Jeśli chcemy uzyskać podstawowe informacje, związane z linkowaniem zewnętrznym warto skorzystać z usługi Google Search Console. Dzięki niej uzyskamy informację o liczbie linków zewnętrznych oraz nazwy stron posiadające na swojej witrynie linki kierujące do danej strony.
Z pomocą narzędzia zwanego Ahrefs uzyskamy informację o nowych i utraconych linkach zewnętrznych kierujących do naszej strony. Dzięki niemu sprawdzimy, jakie linki wychodzą z naszej strony oraz na jakie słowa kluczowe widoczna jest nasza witryna. Jest to jedno z droższych narzędzi.
Majestic to tańsza usługa. Z jej pomocą sprawdzimy baclinki, lecz nie sprawdzimy, na jakie słowa kluczowe reaguje w wyszukiwarce strona internetowa.
Gdy zapoznamy się z informacjami dotyczącymi profilu linków i widząc, jak wpływa to na widoczność naszej strony, możemy ocenić, czy potrzebujemy jakiejś zmiany, czy musimy dążyć do większej liczby linków.
Co jest ważniejsze- linkowanie zewnętrzne czy wewnętrzne?
Aby osiągnąć dobre efekty, najlepiej stosować linkowanie zewnętrzne oraz linkowanie wewnętrzne. Linkowanie wewnętrzne dobrze jest budować na swojej stronie powiązując ze sobą podobne tematy.
Pozyskiwanie linków
Linki można pozyskiwać z wielu źródeł. Są to m.in. portale internetowe, redakcje, blogi, twórcy internetowi, fora. Decydując się na poszerzanie swoich możliwości linkowania nie warto zamykać się tylko na portale oferujące linki z parametrem dofollow. Każdy link pochodzący z popularnej, wartościowej witryny będzie korzystny. Patrząc, chociażby pod względem tego, że będzie napędzał ruch na stronie.
Link building- podsumowanie
Link building to długi proces, który wymaga cierpliwości i systematyczności. By linkowanie przynosiło efekty, należy dbać o prawidłową strukturę linków. Dobrze opracowana strategia link buildingu podnosi autorytet strony oraz podwyższa pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Dzięki temu strona zyskuje nowych użytkowników.