Pozycjonowanie za efekt czy abonament?

///Pozycjonowanie za efekt czy abonament?

Metody rozliczeń usługi pozycjonowania to temat dość dyskusyjny. A wszystko za sprawą odmiennego punktu widzenia. Inaczej o wycenie usługi myśli klient, a inaczej osoba zajmująca się pozycjonowaniem. W artykule dowiesz się o stosowanych modelach rozliczeń oraz poznasz wyniki ANKIETY.

Na początek zaznaczę, że od wszystkich reguł jak zawsze są różne odstępstwa i historie, które nie pozwalają na jednoznaczność w tym temacie. Do tego dochodzi fakt, że największą dyskusje co do form rozliczeń toczą pozycjonerzy, a nie klienci.

Pozycjonowanie rozliczane za efekty

To bardzo często stosowana metoda, chwytająca za ucho i portfel klienta. Co niezorientowany klient przez to może rozumieć? Że zapłaci dopiero za wykonaną usługę, osiągnięty cel. Wydaję się to niezwykle optymistyczną wersją zdarzeń. Pod warunkiem, że usługa będzie uczciwie wykonana i niedojdzie do nadużyć ze strony pozycjonera.

Okiem pozycjonera może to być pewna motywacja do osiągnięcia zamierzonych w umowie celów. Jednak może to być również chęć osiągnięcia szybkiego zysku, nie do końca właściwymi dla obsługiwanego klienta sposobami.

Opłaty zwykle są dostosowane do osiąganej przez stronę pozycji w wyszukiwarce, im wyższa, tym większe wynagrodzenie dla pozycjonera. Jako że klient chce płacić jak najmniej, a pozycjoner otrzymać zlecenie, proponowane są usługi dodatkowe “gratisowe”. Jednak klient nie zna faktycznej ceny za oferowany gratis, zatem gdzie owa kwota może się ukryć? Być może wkradnie się w „efekty”. Może zwyczajnie być wpleciona pod inną usługę, za która klient po prostu zapłaci więcej. Druga opcja jest taka, że owa usługa “gratisowa” wcale nie zostanie wykonana w sposób profesjonalny, a jedynie dla pozorów.

W efekcie końcowym kilka darmowych początkowych miesięcy, może przełożyć się na wysoką kwotę w późniejszych, opartych o wyniki miesiącach. Czasem szybką wysoką pozycją i szybkim jej spadkiem.

Model rozliczeń pozycjonowania - za efekty

Pozycjonowanie abonamentowe

Forma ta wydaje się uczciwa i konsekwentna w końcu za pracę należy się zapłata. Pozycjonowanie to usługa jak każda inna, którą trzeba wykonywać systematycznie i czuwać nad jej prawidłowym funkcjonowaniem. Pozycjoner przecież musi działać stale. Wykonuje usługę, poświęca czas i dokłada wszelkich starań, by uzyskać dla klienta coraz lepszą pozycję. Wydaje się więc właściwym wynagradzać jego stałe wysiłki. Plusem jest również możliwość rozplanowania kosztów zgodnie z opłacanym przez klienta abonamentem.

Jednak jak wytłumaczyć klientowi, jak zrobić by zrozumiał za co płaci pierwszy, drugi, trzeci, czwarty…miesiąc? W jaki sposób ma zrozumieć, że mu się to opłaca, że warto, że potrzeba cierpliwości? Niezorientowani klienci mogą czuć się oszukani, a przedstawiane przez pozycjonera raporty niezrozumiałe. Zatem może należy się zastanowić, co zrobić by klient obdarzył nas zaufaniem?

Zagrożeniem i pewnym ryzykiem jest czas trwania takich umów. Klient podpisujący umowę przykładowo na 2 lata, a nie uzyskujący żadnych efektów z owego pozycjonowania, będzie zwyczajnie stratny. Zatem dobrym rozwiązaniem mogą być właściwe zapisy w umowie, chroniące interesy obydwóch stron. Zwrócenie uwagi na zapisy dotyczące fraz oraz konkretnie podejmowanych działań.

Abonament - pozycjonowanie

Pozycjonowanie mieszane

Model mieszany sprowadza się do stałej opłaty za usługę pozycjonowania wraz z dodatkową premią za osiąganie konkretnych celów ściśle zawartych w umowie. To najrzadziej stosowana metoda. Klientowi kojarzy się z wysokimi wydatkami na coś, co być może nie jest mu aż tak bardzo potrzebne, a pozycjonerowi łatwiej zyskać klienta obniżając jego koszty.

Żadna z metod rozliczeń nie daje gwarancji co do efektów. Wirtualny świat jest zbyt płynny i niestały. W rozliczeniu najlepiej postawić na rozwiązania, które gwarantują obopólne korzyści, wysoką jakość usługi i odpowiadające im wynagrodzenie.

Klienci zawsze powinni pamiętać, że pozycjonowanie to nakład czasu, pracy i pieniędzy. Jego wyniki nie są dziełem przypadku i zabawy, a zaplanowanym działaniem. Więcej o pozycjonowaniu i cenach we wcześniejszym artykule Ile kosztuje pozycjonowanie

Ankieta

Na potrzeby artykułu została stworzona króciutka ankieta. W większości wzięli w niej udział członkowie grupy SEO/SEM Polska oraz innych grup i społeczności związanych z tematyka pozycjonowania.

W ankiecie wzięło udział 100 osób, którym dziękuję za poświęcony czas oraz konkretne i rzeczowe odpowiedzi.

(zestawienie wyników ankiety w zależności od odpowiedzi na pytanie 1)

A oto wyniki:

Wyniki ankiety Rozliczanie pozycjonowania Market Smart

Dalsze dane przedstawione są ze względu na odpowiedź na 1 pytanie.

Odpowiedzi osób oferujących usługę pozycjonowania

Ankieta rozliczanie pozycjonowania, najlepsza forma rozliczeń według osób oferujących pozycjonowanieOsoby oferujące pozycjonowanie preferują abonament, na drugim miejscu znalazło się rozliczenie mieszane.

Uzasadnienia:

  • możliwość stałego inwestowania
  • możliwość zabezpieczenia interesów firmy
  • możliwość korzystania z większej ilości narzędzi
  • możliwość zaplanowania całego procesu
  • „za efekty + brak opłaty faktury w terminie lub całkowity brak opłaty = wywrócenie interesu. Czy jak idziesz do lekarza prywatnego płacisz mu dopiero jak wyzdrowiejesz?”

wyniki ankiety osoby oferujące pozycjonowanie preferują abonametowe rozliczenie pozycjonowania

Osoby preferujące rozliczenie abonamentowe zgodnie uważają, że takie rozliczenie powoduje wyższą jakość usług.

Uzasadnienia:

  • spojrzenie całościowe, a nie pod kątem kilku fraz
  • większa paleta działań, czynności mających wpływ na popularność serwisu i liczbę odwiedzin
  • „stały budżet = elastyczne możliwości w doborze środków pozycjonowania (zakup domen, budowa zaplecza)”
  • „przy szerokiej ofercie cały tort, nie jego część za efekt”
  • „Koszta wdrożeń technicznych, koszta contentu, koszta link buildingu”
  • „Pozwala na spokojną pracę w stałym budżecie. Nie powoduje presji na wyniki, co często kończy się filtrem dla domeny za niska jakość linków.”
  • „będzie systematyczność, a nie chwilowy spam by zdobyć top1”

Odpowiedzi osób płacących za pozycjonowanie

Wyniki ankiety osoby płacące za pozycjonowanie preferują rozliczanie za efekty

Na wstępie trzeba zaznaczyć, że tylko 9 osób płacących za pozycjonowanie udzieliło odpowiedzi w ankiecie. Osoby te preferują rozliczanie za efekty. Co ciekawe osoby, które wybrały pozycjonowanie za efekty  swoje uzasadnienia opierały o krytykę abonamentu, nie wskazując przy tym żadnych zalet rozliczenia za efekty. Kilka razy natomiast powtórzyło się stwierdzenie, że jest to uczciwe.

Jedno z uzasadnień rozliczeń za efekty:

„Bo istnieje zbyt wiele firm, które „pozycjonują” – może i jakoś działają, ale ich działania nie mają żadnych pozytywnych rezultatów. I oczywiście każdy musi wcisnąć śmieszny audyt.”

Taka opinia może świadczyć zwyczajnie o braku zaufania co do abonamentowych rozliczeń.

Wyniki ankiety Market Smart osoby płacące za pozycjonowanie nie uważają, aby rozliczenie abonamentowe powodowało wyższą jakość usługOsoby płacące za usługę pozycjonowanie uważają, że rozliczenie abonamentowe nie wpływa na wyższą jakość usług. Wśród opinii pojawiło się zdanie o niższej efektywności, sugestia jakby abonament rozleniwiał wykonawców, a nawet pozwalał na oszustwa wobec klienta, co jest kolejnym przykładem braku zaufania do rozliczeń abonamentowych.

Pojawił się również takie stwierdzenie:

„A czy to czy kupie auto za kredyt czy za gotówkę zmienia jakość auta ? Jakość usługi nie ma nic wspólnego ze sposobem płatności. „

Ankieta i powiew chłodu

Muszę zaznaczyć, że samo pojawienie się ankiety wzbudziło zamieszanie, niechęć i krytykę. Zupełnie tak jakby lepiej było nie poruszać tego tematu.  Ale przecież przemilczany temat nie zniknie. A co potencjalni klienci mogą przeczytać w internecie? Toczącą się dyskusję, przepychanki słowne, wskazywanie winnych i wyciąganie brudów, czyli wszystko co negatywne. Zatem nie ma się co dziwić, że klienci nie maja zaufania do pozycjonerów i preferują rozliczanie za efekty. Sam abonament nie jest zły budzi tylko pewien niepokój.

Może lepiej byłoby skupić się na rozwiązaniach, budowaniu zaufania, a nie uznawaniu tematu za drażliwy i uciekania przed nim. Owa drażliwość może powinna dotyczyć dobrych i złych praktyk pozycjonowania, a nie tego jak się kto rozlicza z klientem. To klientowi trzeba wytłumaczyć dlaczego ma płacić w taki, a nie inny sposób, a nie konkurencji narzucać co ma robić i jak się rozliczać, tylko akceptować odmienność, którą oferuje.

A jakie są Wasze doświadczenia, odczucia i sugestie w tym temacie?

ankieta powstała dzięki : SurveyMonkey

 

Pozycjonowanie za efekt czy abonament?
4.5 (90%) Wszystkich głosów 12
2017-05-15T11:21:16+00:00

2 komentarze

  1. Primero 15/06/2016 at 12:18 - Odpowiedz

    Czy myślałaś nad przeprowadzeniem kolejnej ankiety, na podstawie tych samych pytań, by zweryfikować dane końcowe? Mógłby powstać ciekawy zestaw informacji, gdyby nałożyć na siebie dwa badania.

    • Beata Piekarczyk 16/06/2016 at 12:13 - Odpowiedz

      Biorę pod uwagę przeprowadzenie podobnej ankiety w październiku lub listopadzie. Wówczas będzie można zobaczyć jakie zmiany zaszły na przestrzeni roku.

Zostaw komentarz